5. Raceboard Ranking – Hanko

Lauantain kevyen tuulen lähtö.

09.-10.08.2008 Silversand Hanko

Ensimmäistä kertaa tänä vuonna Hangossa!!! -aika erikoista, kun ottaa huomioon, että kauden aikana on tullut ajettua jo yli 10000 km surffipakulla Suomessa. Jotenkin vain kaikki omat surffimenot ovat olleet muualla päin Suomea! Saavuimme Danin kanssa kisapaikalle vasta lauantai aamuna, vaikkakin suunnitelmissa oli perjantai iltana rantautuminen. Hanko MM (=muuta mukavaa) meiningit olivat ihan selvästi alkaneet jo perjantaina – nimenomaan se MuutaMukavaaMeininki ;-), oli sen verran turvoksissa joillain nuppi aamutuimaan, että alkoi omaakin nuppia huimaamaan! Ei enää ”tällä iällä” jaksaisi… :-0 Mulle riittää se surffauksen aiheuttama mahtava olotila, josta ei tule onneksi krapulaa…kroppa voi kyllä muuten olla ihan romuna hyvätuulisen päivän jälkeen! Taas tämä juttu meni ihan tuumailuksi ja omien fiilisten purkamiseen…sen tarkoitushan tämän Surfblogin kylläkin on :-)

Back to Race… Kisaajia ilmaantui yli 30…mukana oli myös Avoimessa luokassa kilpailevia Formula lautailijoita ja Start Slalom -Cuppilaisia, jotka ovat aloittaneet surffaamisen tänä kesänä – Hienoa! Hanko MM-Openhan on tullut tunnetuksi siitä vuosien varrella, että se on kauden RENNOIN ja VAIHTELEVIN kisa, joka vedetään kuitenkin täysiä. Yhtään samaa rataa kisassa ei ole. Jokaikisen lähdön jälkeen pidetään kilpailijakokous, jossa esitellään uusi rata. Lähtötapahtumatkin ovat poikkeuksellisia porttilähtöjä. Toimiva systeemi, jossa tietty on omat riskinsä, kun tehokas moottorivene vetää täysiä linjaa pitkin välillä aallosta ilmaan hypäten ja uuteen suuntaan hakien (yhdessä lähdössä vene meni niin läheltä minua, että roiskaisi ison vesiryöpyn suoraan naamalleni). Siinä, kun joku kaataisi maston toisen päälle aiheuttaen ketjureaktion, voisi tulla vahinkoja…

Kisaa oli tukemassa Rautio Sports purjepalkinnolla, joka arvottiin kaikkien maaliin hyväksytysti tulleiden kesken.

Lauantaina ajettiin 4 lähtöä. Kaksi ensimmäistä ajettiin heikossa ”kölikanttausplaanikelissä” – ainakin 9,5 m2 luokassa. Avoimen luokan kisaajat (=Raceboard laudoilla) plaanasivat tietty jo aikaisemminkin kuin minä. Laitoin lautaan 60 cm RS:X:n evän. Hyvä startti molemmissa lähdöissä. Saarten ja merkkien kiertamisiä ja lähtö ja maali aivan rannan tuntumassa kahden ison poijun välissä. Ongelmia tuli merimerkkien etsimisien kanssa – olisi heti alkuun toivonut, että starttivene olisi siirtynyt lähdön jälkeen suoraan seuraavalle merkille, jotta olisi voinut surffata oikeaa suuntaa koko ajan pelkäämättä, että vetää ihan väärään suuntaan – liian ylös tai alas! Nyt varmistui se, minkä kokeilun aloitin PuruvesiRacen aikana…kevyen- ja keskituulen kryssillä tulen käyttämään jatkossakin ajoasentoa, jossa etukäsi on ”formulatyylisesti” nostoköydessä kiinni (eikä puomissa). Nousukulma on paljon parempi kuin että pitäisin molemmat kädet puomissa. Saan rikin paljon enemmän pystympään ja taaksepäin aivan laudan kanteen kiinni. Puuskien tullessa nousukulma paranee joka kerta. Pystyn reagoimaan pienempiinkin tuulen suunnan käännöksiin. Tämä ajoasento vaatii tietty tarkkaa tasapainoista trapetsinarujen paikkaa. Pumppaaminenkin on helppoa tässä ajoasennossa takakädellä ja jaloilla. Itselläni on aivan älyttömän pitkät trapetsinarut – itsetehdyt. Saan niillä itseni (painopisteeni) tosi pitkälle kauas laudan päältä. Käännän vielä (=saan käännettyä) vartaloni aivan täysin eteenpäin menosuuntaan. Trapetsiliivit eivät saa olla liian tiukat vaan liikkumavaraa pitää olla. Ensimmäiseen lähtöön laitoin pitkän märkäpuvun, sillä ilma ei vaikuttanut mitenkään lämpimältä, mutta lämmin kyllä tuli pumpatessa. Olin ekassa startissa koko porukan 5. ja 9,5 m2:ssa toinen heti suomalaistuneen slovakin Radovanin jälkeen. Meillä oli tiukkaa alusta loppuun saakka. Maalissa eroa alle puoli minuuttia 35 min radalla. Olin aivan hiestä märkänä ja suu kuivana, en viitsinyt ottaa juomareppua lisäpainoksi radalle mukaan… Rantaan ja puvun vaihtoon :-0 Huh!

Toinen lähtö – keli samanlainen. Hyvä startti. Nyt olikin jo helppo pumpata  pikku puvussa. 9,5 m2 ja Phantom on toimiva kokonaisuus 60 senttisellä evällä ja tiukalla kryssikulmalla (nostonaruotteella) vastatuuliosuuksilla sekä kevyellä että kovemmalla tuulella. Eroa ei pääse syntymään niin paljoa avoimen luokan kärkipäähän (Seppo, Tero, Hessu…samat vanhat pierut, jotka osaavat ajaa!!!). Mutta…sivutuuliosuuksille siirryttäessä, isot purjeet pääsevät oikeuksiinsa ja eroa syntyy hetkessä. Ei auta vaikka kuinka paljon pumppaisi. Mutta…myötätuuliosuuksilla minä taas pumppaan ja menen kovempaa kuin he! Maaliissa jälleen koko porukan 5. ja Radovan jäi taakse ;-) 7.:ksi.

Kolmas lähtö…tuuli koveni. En tehnyt mitään muutoksia rikiin enkä lautaan! VIRHE!!!!! :-( joka ei tule toistumaan!!! Mutta näin sitä yritysten ja virheiden kautta opitaan. Rata tehtiin niin, että alkuun oli pitkä kovan tuulen slööri ja sen jälkeen toinen sivuvastainen – ehkä enemmän vastainen. Oli olotila ajaessa kuin että laudan pohjassa – evässä – olisi jotain kiinni. Rantavedessähän oli muutaman metrin verran levää ja sitä oli myös radalla, mutta kyse ei ollut siitä, VAAN…. en vaihtanut pitkää 60 senttistä evää lyhyempään Phantomin omaan lyhyempään Drake evään. Lauta eli aivan täysin omaa elämäänsä. Se oli hidas, lähti välillä ajamaan aivan eri suuntaan kuin halusin, ei noussut kantilleen kryssillä…jne. Minusta oli tullut ”matkustaja” laudan kyydissä – ei ohjaaja, joka päättää laudan tekemisistä. Kaiken lisäksi puomi oli liian alhaalla – kevyen tuulen kohdassa. Maalissa 11. ja omassa luokassa 4. …edellä oli Rado, Timi, Kale. Ei hyvä!!! :-(

Rantaan ja nopeasti evän vaihto ja puomi ylös! Tuuli nousi neljänteen lähtöön. Ajotuntuma oli heti erilainen pienemmällä evällä. Kryssi meni hyvin ja slöörille siirryttäessä tuuli loppui…Rado oli ainoastaan edelläni minua omassa luokassani. Edessä oli kaksi pitkää slööriä ja keli vain heikkeni heikkenemistään. Sain kiinni avoimen luokan heppuja, sillä heillä ei ollut enää hyötyä isoista purjeista. Päinvastoin – ne lisäsivät vain painoa laudan päällä. Teron ohi…yritin saavuttaa Radoa, mutta matka ei millään riittänyt, kaiken lisäksi 15 kiloa kevyempi Timi pumppasi hienosti ohitseni ja miltein sai Radonkin kiinni. Maalissa olin koko jengin 4. . Seppo ensimmäisenä, Rado 2., Timi 3. ja sit mä! Ei huono, muttei hyväkään! :-) / :-( ????!!!!

Ensimmäisen päivän jälkeen olin joko 2. tai 3. – en tiedä, koska tuloksia ei ollut nähtävillä. Pitkän päivän jälkeen en jaksanut lähteä ajamaan Hangon keskustaan etsimään ruokapaikkaa vaan tyydyimme rasvaiseen makkaranpaistoon ja lihapiirakoihin – YÄK! – Saunassa käynti ja nukkumaan jo ennen iltaysiä. Pakettiautossa nukuimme Danin kanssa. MuutaMukavaa oli menossa leirintäalueella kisaajilla. En olisi jaksanut edes jutella kenenkään kanssa – taka-alalla painoi 22 tunnin työvuoro..krooh!!!

Yöllä heräsimme kovaan vesisateeseen, joka hakkasi pakun kattoa. Kurkistin ikkunasta ja huomasin ulkona tuulevan. Kävin tarkistamassa Kotron purjeen tilaa, joka oli sidottu automme viereen – purje oli aivan täysin ilmassa vaakatasossa vain nostonarun varassa. Pienet fiksaukset ja takaisin nukkumaan…

Aamulla sade oli lakannut. Tuulesta ei tietoakaan. Vain vesipisarat napsuivat männyistä purjeisiin ja lautoihin. Onneksi olimme siirtäneet kaikki puvut auton sisään suojaan… Kilpailuorganisaatio (Mikko) siirsi päivän ensimmäistä lähtöä pariin kertaan eteenpäin tunnilla. Puolen päivän aikoihin tuuli nousi. Ei kuitenkaan niin paljon, että pitäisi vaihtaa evää… Päivän 1. lähtö. Upea startti ja samantien vapaisiin tuuliin. Kryssi hyvin, mutta slöörillä isot purjeet menivät väkisin ohi. En saanut lautaa pysymään plaanissa masto aivan takana ja takalenkeissä vaan jouduin ajamaan suurimman osan matkasta masto ihan edessä ja pumpaten kuin hullu. Mikä oli hienointa lähdössä oli se, että voitin oman luokkani (koko porukan 7.) ja Rado oli 14. vasta (9,5 m2: 3.) ja Timi pääsi vielä väliimme 9. sijalle (9,5 m2:n 2.sija).

Päivän toiseen lähtöön tuuli nousi niin paljon, että vaihdoin pienen evän samantien lautaan ja puomi ylös aivan yläreunaan mastotaskun reiän kohdalla. Lauta kulki pienellä evällä kuin unelma. Maalissa 4. (mukaan lukien formulat ja oman luokan voitto.

7. ja kisan viimeinen lähtö. Lauta kulki vieläkin paremmin tuulen noustessa. Täydellinen lähtö ja johtoon kryssiosuudella. Kolmoissaarten jälkeen pitkä lenssi / slööri alamerkille. Takalenkeissä nautiskelua – olisi saanut tuulla vieläkin enemmän, sillä pari avoimen luokan hemmoa ajoi paljon alemmaksi kuin minä. Alamerkillä edelläni oli Thomas formulalla, Seppo, Tero ja Hessu Reiskalla. Avoimen luokan kavereilla alkoi oma kisa. Kukaan ei uskaltanut kääntää eri halssille vaan jatkoivat jääräpäisesti paapuurin halssilla selvästä tuulen kääntymästä huolimatta. Heitin pian huomattuani tuulen kääntymän alaspäin vendan styyralle. Lauta kulki kovaa kryssiä, mutta jotain outoa ajamisessa oli…en tiedä, mistä se johtui. Olisin halunnut laudan kulkevan paremminkin. Pitkä styyra ja venda paapuurille. Oli hienoa seurata kuinka muut 9,5 m2:t olivat kaukana allani. Eikä siinä vielä kaikki…lähestyin risteyskohtaa kryssillä Sepon, Teron ja Hessun kanssa. Vedin kaikkien yläpuolelta ohi!!! :-) Jes! Tuulen kääntymän ottaminen kannatti. Kolmoissaarten rantaa hipoen siirryin viimeiselle slööriosuudelle. Masto taakse ja takalenkkeihin. Toivottovasti tuuli riittää rannan tuntumassa, sillä Tero veti kolmoissaaret vieläkin lähempää kuin minä ja saavutti minua. Laskin ajolinjaani mahdollisimman alas, ettei Tero päässyt alakautta ohitseni. Loppuun kovat pumppaukset plaanissa ja maaliin Reiskan ykkösenä ja koko porukan 4. Edelläni oli vain 3 formulaa, Thomas, Oksa ja Ian Rautelin. Rado tuli maaliin 8.. Tämä taisi riittää oman luokan voittoon. Hope so!!! ;-)

Dani ajoi koko kisan formulalla ja 8,5 m2:llä. Ensimmäiseen lähdöstä hän myöhästyi säätöjen takia eikä tuulikaan olisi riittänyt hänelle ->DNS. Toiseen lähtöön hän pääsikin ja oli tuloslistalla 23. Päivän kolmas lähtö ja sijoitus 22. Viimeiseen lähtöön hän ei lähtenytkään, sillä tuuli näytti liian kovalta 8,5 m2:lle ja poika päätti kääntyä lähtölinjalta rantaan. Toisaalta onneksi näin, sillä rataa hän ei olisi päässyt läpi pläkän takia. Toisen kilpailupäivän tuloksissa Dani oli 24., 26. ja 23. Ongelmana hänellä oli vastatuuliosuudet. Nousukulma oli huonompi kuin Raceboard kuskeilla. Slöörit ja lenssit olivat nautiskelua ja Reiskakuskien ohittelua. Dani kokeili oman 62 cm evän sijasta 70 cm evää ProKids Formulassa ja sanoi sen tuntuneen hyvältä. Viime viikot olemmekin ajaneet pikkulaudoilla ja Raceboardilla, joten Formula olikin vähän enemmän kuin hakusessa hänellä. Mutta Älä huolehdi poikaseni – Sinun aikasi tulee vielä! Tämä kaikki on pelkkää harjoitusta ja kokemuksen hakemista myöhäisempää aikaa varten! Surffaamisen pitää olla hauskaa!!!

Palkintojen jako ja pieni jännitys päällä! En tiennyt loppusijoitustani! ”…ja Raceboard 9,5 m2 luokan voittaja on….Blini!!!” Yes! Se tuli sieltä! Hyvä ja tärkeä voitto! Makeammaksi teki sen, että taakseni jäi Radovan Kubin, joka osaa ajaa Raceboardia. Hänellä on monen vuoden kokemus Fanaticin Catistä – minä vasta opettelen Starboardin Phantomia ja palaset alkaa loksahtelee vähitellen ongelmien kautta paikalleen. Rado kertoi, että hänella ja monella muullakin oli ongelmia viimeisellä kryssillä johtuen varmaan pysyvästä tuulen suunnan kääntymästä ja vanhasta aallosta. Hän sanoi, että minun viimeisen päivän esitys varmisti sen, että hän voi hyvillä mielin ostaa myös Phantomin itselleen. Kiva kuulla! Rado tuli toiseksi ja Timi kolmanneksi. Raceboard avoimen voitti tarkistuslaskelmien mukaan Thomas Sundell ennen Seppoa ja Teroa. Rankingpisteet menivät tietty Sepolle. Olin koko porukan 4., joka on erinomainen sijoitus lauantain mokailuista huolimatta pienellä purjeella :-) . Tästä on hyvä jatkaa!!!

Dani oli pettynyt omaan suoritukseensa ollen koko jengin 25. Sunnuntaina kisaan mukaan tullut Jami ohitti Danin hyvällä ajamisellaan Raceboardilla  ollen 24. ja junnujen voitto. Danille junnu 2. palkinto.

Ensi viikonloppuna kisat jälleen Formulalla ja Hangossa – kauden viimeiset Formula rankingit. Toisaalta harmi, että joutuu taas vaihtamaan lautaa alle, kun juuri sai Phantomin kulkemaan. Ensi kautta joutuu miettimään, onko järkeä ajaa kahta luokkaa yhtä aikaa. Vaikea sanoa…

Nähdään Hangossa! :-) SMILE!

 Myötätuulikäännös:

Porttilähtö:

Timi Dani Jami:

…ja loppuun Isä ja Poika:

HIENOJA HETKIÄ… :-)

Kuvat Niko Vilkman, Veijo Eronen ja Blinin oma arkisto

- Suuret Kiitokset kuvaajille!

3 responses

12 08 2008
Hessu

En muuten ajanut kuin NP 9,8m purjeella kaikki lähdöt, joten aika saman kokoiset oli meillä kamat. Tosin painossa jonkun verran eroa?

Hienosti ajettu kun Rado jäi taakse!!

13 08 2008
blinifin6

Kiitos Hessu, että korjasit! ;-) Sulla menee tosi hyvin ko.purjeella ja tuskin edes kannattaa laittaa yhtään isompaa?! Uskomatonta kuinka hyvin pääset plaaniin rajakeleillä plaaniin erityisesti sivutuuliosuuksilla! :-0 Kuinka paljon painat Hessu…about?!

Hämmästyin, kun juttelin Radon kanssa – hän painaa saman verran kuin minä! Luulin ainakin 5 kiloa kevyemmäksi. Nyt en ole käynyt vaa’assa ollenkaan, koska vaaka meni kotona sököksi eikä uutta ole hankittu!

Ensi viikonloppuna enemmästä painosta taas taitaa olla enemmän hyötyä viimeisessä Formula SM:ssä Hangossa! ;-)

Blini

14 08 2008
blinifin6

…siis Formula Rankingissa eikä SM:ssä!!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




Seuraa

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: