Sunnuntai 08.06.2008 Toinen kilpailupäivä

11 06 2008

Kyllä se Phantomikin irtoaa vedestä. Maaliintulon jälkeistä irroittelua =).

Kirjoitan tätä jälkikäteen seuraavan viikon keskiviikkona ja yritän muistella, mitä kisapäivästä jäi käteen.

Päällimmäisenä fiiliksenä muistan sen, että olin ONNELLINEN! Olin saanut alleni laudan, joka toimii ja on helppo ajaa (muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta – niihin palaan myöhemmin) ja rikinä oli kaikilla olosuhteilla toimiva riki. Onko se vain illuusiota – se selviää kauden aikana.

Kilpailujärjestäjien pyynnöstä kirjoitin koko viikonlopusta kisaraportin, joka käsitteli enemmänkin Raceboardin kisaa kuin Formulaa. Formulaselostukset ovat Formulakisaajien kertomia omia kokemuksia kisoista, videotallenteista katsomia otoksia ja omia näkemiäni tapahtumia radalla. Mieleeni jäi mm. kaksi miellyttävää tapahtumaa Formuloiden ja Raceboardin yhteisestä taipaleesta kohti maalilinjaa. Formulathan starttasivat sunnuntaina kaikki 4 lähtöä 5 minuuttia ennen Raceboardeja. Toisen kierroksen ylämerkillä kohtasin kolmannessa ja neljännessä lähdössä aivan samassa kohtaa alaspäin lähdettäessä Formuloiden ykköstilan haltijan Samuli Järvisen, jonka kanssa vaihdoimme muutaman sanan molemmilla kerroilla – en muista mitä, mutta jotain hauskaa se oli, kun hymyssä suin lähdimme tykittämään täysiä alaspäin kohti alapoijua. Samuli oli viimeisellä kierroksella ja minä ensimmäisellä. Formulat menee selvästi alempaa kurssia kuin Raceboardit. Samuli oli alamerkillä noin puoli minuuttia ennen minua.

Sunnuntaina siis ajettiin yli 10 m/s tuulessa 4 lähtöä. Klo 12 jälkeen 2 lähtöä Back to Back ja lyhyen ruokatauon jälkeen sama juttu 2 peräjälkeen. Olin löytänyt mielestäni oikean puomin korkeuden ja trapetsinaruille (tuplanarut) juuri oikeat paikat, ettei tarvinnut muuta kuin hengata relana. Krysseillä sain hyvän johdon kaikissa lähdöissä ja sivutuuliosuuksilla kasvatin johtoa entisestään. Olin nostanut puomia eilisen kevyen tuulen päivän jälkeen muutamilla senteillä. Pystyin ajamaan vastatuuliosuudet molemmissa kryssilenkeissä ja slöörit takalenkeissä masto aivan takana träkkerissä. Köli toimi hyvin sekä ulos laitettaessa että sisään pantaessa. Pidin kölin aivan ulkona krysseillä ja maston ihan etuasennossa. Sain purjeen alaliikin kiinni laudan kanteen ja sain pidettyä kädet aivan suorana. Ajoin vastatuuliosuudet lyhyemmistä trapetsinaruista ja sivutuuliosuudet pitkistä naruista käsin. Sivutuuliosuuksilla köli kokonaan (tietty) sisään ja pidemmillä naruilla sain etäisyyttä purjeeseen; sain laskettua alempaa kurssia kuin, että jos olisin ajanut lyhyemmillä naruilla. En käyttänyt trimmisettiä ollenkaan kovalla kelillä. Ajoin takaliikki kireällä koko ajan – myös alastullessa. Tämä pitää testata, pitäisikö kovalla kelillä päästää formuloiden tapaan takaliikki aivan täysin auki!? Ainoastaan viimeisessä lähdössä viimeisellä slööri-/lenssiosuudella päästin kaikki irti, kun tuuli alkoi himmaamaan, ja heti tuli lisää voimaa purjeeseen.

Ratahan ajettiin kahden poijun radalla; ylämerkki ja lähtölinjan toinen pää toimi alamerkkinä ja tietty maalilinjan toisessa päässä oli poiju. Lähtöjen pituudet olivat Raceboardissa likimain 20 min per lähtö. Mikä oli Formuloiden aika – sitä en tiedä! Jarno? Formulakisaajat? Uskoisin eroksi noin 5 minuuttia Formuloiden hyväksi!

Seurasin jossain vaiheessa maaliintuloni jälkeen toisten kisaajien alastuloja lenssi-slööriosuudella. Älkää ajako tuollaisella kelillä lenssiä suoraan alas vaan pyrkikää ajamaan enemmän slööriä ja lukekaa aaltoja. Sieltä löytyy se reitti, jota pitkin on hyvä puikkelehtia alamäkeä miltein koko ajan. Myötäilkää koko ajan keholla aaltoliukuja; steppiaskelia eteen ja taakse polvet koukussa, ei jalat jäykkänä! Jiipit tulee suorittaa silloin vasta, kun olet alamäkeä pitkin menossa aallon pohjalle niin, ettei purjeessa ole vetoa paljoa. Käännä parhaimman liun aikana purje toiselle puolelle ja jos vauhti meinaa loppua niin aja vaikka hetken ”Clew First” eli takaliikki edellä, jotta pääset uuteen vauhtiin. Itse tein 2 kertaa virheen liian hätäisen jiipin kanssa – en uinut, mutta vauhti tyssäsi täysin.

Alamerkille tulon jälkeen kurvasin kryssille köli kokonaan sisällä. Ensin masto aivan eteen ja sitten vasta köli ulos, jalat lenkkeihin ja ukko trapetsiin. Starboardin Phantomia ei näköjään ajetakaan kantilleen samalla tavalla kuin vanhempia ratalautoja. Pieni sievä kantti niin, että lauta kulkee sortamatta eteenpäin. Älä piinaa liikaa vastatuuleen, vauhti kuolee. Parempi ajaa vauhdilla niin ylös kuin mahdollista, mutta heti kun vauhti alkaa heikentyä ei muuta kuin keulaa hiukan alaspäin, jotta vauhti säilyy. Tiedän, että Tero Toivonen piinaa kelillä kuin kelillä, mutta minä en ole sen ”koulukunnan edustajia”.

Voitin siis kaikki 4 lähtöä sunnuntaina. En lähtöjen välilläkään viitsinyt asettua paikoilleen vaan halusin ajaa edestakaisin nauttien laudan ja purjeen antamasta hyvän olon tunteesta. Tuli vanhat hyvät ajat mieleen! =) Kuinka minä olen pystynyt olemaan vuosia ilman tätä tunnetta??? Monet vuodet halusin oman kölillisen ratalaudan, jolla pystyisin kisaamaan ja nauttimaan kölilllisen laudan tuomista nautinnoista, taktikoinnista, purjehtimisesta ja tietty vauhdista – erilaisesta kuin Formuloilla. Tuntuu mahtavalta, kun pystyy hallitsemaan lautaa slöörillä kovalla tuulella, jolloin pelkästään evä on vedessä kiinni ja noin 350 cm lautaa on ilmassa. Vuoden 2002 takaisin tulemisen jälkeen olen kokeillut ja lainaillut kisaajien vanhoja lautoja; joitain olen ollut jopa ostamassa, mutta kun mikään näistä laudoista ei ole kestänyt allani. On köliä katkennut, kölilaatikoita murtunut, kanteen tullut halkeamia kölikanttivääntämisestä… Nyt minulla on lauta, jolla pääsen toteuttamaan itseäni ja osaamisiani. Tästä suurin kiitos kuuluu Rautio Sportsille ja erityisesti Jarno Rautiolle, joka uskoi (?! 😉 ) vanhaan kisaajaan ja otti tiimiinsä mukaan. Lupaan olla luottamuksen arvoinen, kertoa mikä välineissä toimii ja mikä ei! Saamani ykköspalkinto kuuluisi Rautiolle tästä luottamuksesta, mutta kun minulla ei satu olemaan tuota hienoa majakkapalkintoa vielä, pidän sen itse ja sijoitan sen palkintokaapin ylimmälle paikalle onnistuneen ComeBackin kunniaksi!

Sitten huomioitavaa ja testattavaa välineissä.

Kevyt tuuli:

– kuinka paljon pitää yrittää kantata lautaa vai riittääkö kölitappikanttaus

– miten pitkät narut pitää olla trapetseissa? Ajoin pisimmillä naruilla koko ajan (tuntui hyvälle)

– purjeessa on takaliikissä kolme koloa naruille, mikä niistä on sopivin (kovalla tuulella vastakäännöksissä otti kiinni laudan lenkkeihin ja kanteen)

– vastatuulikäännöksen tekeminen pitää onnistua nopeammin

Kova tuuli:

– vastatuulikäännösten on sujuttava nopeammin, miksi ei lähde kääntymään tuulen silmään aggressiivisesti?

– kuinka paljon pitäisi kantata vastatuuliosuuksilla

– takaliikin kolme reikää naruille, mikä näistä oikea? Uskoisin, että pitää vaihtaa reikää, jotta alaliikki ei laahaa slöörillä veteen eikä vastatuulikäännöksissä tartu laudan kanteen kiinni

– pitääkö lautaa ajaa kryssillä jalat lukittuna vai pitääkö joustaa aalloissa (joustin aika paljon isoissa aalloissa, joka tuntui hyvältä!)

– pitääkö puomia nostaa hiukan? Reiskatrimmit kuitenkin eroaa Formulatrimmeistä! Enemmän pussia ja puomi alempana! Entä oikein kovalla kelillä? Eikö lauta enää toimi, jos heitetään lautaan Formulatrimmeissä oleva purje? Pakko testata!!! Kertokaa Te, jotka olette testanneet!

Danin surffaukset sunnuntaina olivat suuria kokemuksia ja tunteita täynnä. Hän lähti rata-alueelle 7,5 m2:llä purjeella. Matka alaspäin lähtöalueelle meni kovaa ja tyylikkäästi. Lähtöalueella tuuli olikin kovempi kuin rannassa ja purje tuntui raskaalta nostaa vedestä. Se ei vaan yksinkertaisesti enää noussut. Ennen hänen ensimmäistä lähtöään Daniel ajautui lähtöalueelta pitkälle. Kävin katsomassa onko pojalla kaikki kunnossa. Ei ollut, sillä hänen trimmisetin kuminen naru oli mennyt laudan alle ja evän ympärille. Rikiä ei siis millään olisi saatu ylös. Hyppäsin veteen ja Daniel meni minun laudalleni. Irroitin narun ja vaihdoimme välineet takaisin. Poika alkoi nostaa purjetta, mutta riki tuntui edelleen painavalta. Samalla hän huusi minulle, että ”Mene omaan lähtöösi, ettet vaan myöhästy!” Lupasin ilmoittaa tuomariveneelle, että seuraavat häntä ja auttavat, jos ei pääse pois. Tuulen suunta oli onneksi sellainen, että tuuli painoi rantaan päin…naapurirantaan. Siinä välissä vaan sattui olemaan kivisärkät ja muutamat verkot. Oli sydäntä riipaisevaa jättää oma poika taistelemaan yksin luonnonvoimia ja isoa purjetta vastaan ja lähteä itse kisaamaan. Kerroin lähtöveneelle, että seuraisivat Dania. He lupasivat näin tehdä. Daniel ei päässyt enää lähtöalueelle vaan ajautui kivisärkän yli verkkoja hipoen hiekkarannan tuntumaan ja siellä vasta purje nousi ylös. Hän pääsi surffaamaan rantalinjan suuntaisesti kohti niemenkärkeä, jonka takana olikin sitten meidän oma ranta. Lähdön jälkeen näinkin pojan rantautuvan. Suuri huokaus! Tämä oli kasvattava kokemus hänelle…ja niin minullekin! Järjestäjät olivat seuranneet Danielin taistelua ja he tiesivät, että poika päätyisi kaikesta huolimatta rannalle sillä tuulen suunnalla. Ihme, ettei mitään mennyt rikki, sillä Dani seisoi välillä liukkaiden kivien päällä ohjaten samalla lautaansa rikistä kiinni pitäen.

Daniel ei enää lähtenyt kovaan tuuleen. Lauantain lähtövoitto riitti hänelle toiseen tilaan Formula Start / Experience luokassa. Asiassa ei ollut mitään hävettävää, kun ottaa huomioon, kuinka moni täysikasvuinen kisaaja jätti pelin kesken koko sunnuntai päiväksi. Daniel puhui tapahtumasta koko matkan kotia; oli pelottanut kovasti särkän ylittäminen.

Saimme molemmat hyvät palkinnot. Paikallisen taiteilijan tekemän lasisen lähes puolimetriä korkean majakan x 2, Aeronin puomin, sadan euron lahjakortin Kalajoen vaatekauppaan.

Kisojen jälkeen olikin klo 19 jälkeen pitkä ajomatka kohti kotia edessä. Viikko oli ollut antoisa ja työntäyteinen. Kiitos Rautio Sportsille tästä viikosta!

Blini ja Dani =)

 


Toiminnot

Information

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: