Torstai 26.06.2008

26 06 2008

Phantomissa RS:X:n 60 cm evä.

HySurfin torstaikisat. Jännityksellä odottelin, että pääsisin testaamaan Starboardin Phantomiin eilen ostamaani ja sahaamaani evää. Ostin Tuulin vanhan treenievän eli RS:X:n 60 cm evän. Jouduin sahaamaan kannasta pois pari senttiä, että evä mahtui evälaatikkoon. Sain laudan suunnittelijalta R.Vilalta vastauksen kysymykseeni kölin koosta. Hän kertoi, että tänä vuonna Phantomin mukana toimitetaan pelkästään 78 cm kölejä, mutta kölin shape on tehty enemmän ”powerfull” ja sitä on helppo käsitellä kovissa keleissä. Se tuli nähtyä Kalajoella. Viime vuoden laudat toimitettiin 85 cm kölillä. Joten tämän jälkeen aloin miettimään evän vaikutusta nousukulmaan. Suurena apunani toimi Lappeenrannan monitoimimies Kale, joka testaili useita eviä ja loppujen lopuksi päätyi 58 senttiseen vanhaan Starboardin Formulan evään. Kale oli saanut laudan nousemaan hienosti kantilleen ja nousukulma oli ollut paljon parempi kuin laudan mukana tulleen 48 senttisen kapean evän.

Tänään pääsin testaamaan tätä yhdistelmää. Eli pienempää köliä ja suurempaa peräevää. Tuuli oli taas vaihteleva 1-7 m/s. Purjeena minulla oli formulapurjeeni 11 m2 Severnen Overdrive. Heti startin jälkeen minä ja Lehden Seppo aloitimme perinteisen kaksinkamppailun. Kryssikulmani oli hyvä – sama kuin Sepolla. Pitkän kryssin ja sivutuuliosuuden jälkeen olimme samoissa. Mutta pitkän sivuvastaisen alettua tuuli heikkeni sen verran, että Seppo pääsi karkuun 12,5 m2 Neil Prydellä. Hän pääsi ajamaan kryssilenkeistä kantillaan ja minä taas jouduin suorittamaan kölitappikanttausta. En saanut enää kiinni Seppoa. Eroa puolen tunnin radalla oli noin minuutti.

Dani ajoi lähdön läpi seuran Mistral Equipella ja omalla 8,5 m2 Overdrivellä. Haastavan radan hän pääsi läpi kunniakkaasti. Oli tyytymätön vastatuulikäännöksiinsä. Varmaankin formulan jälkeen lauta tuntuu oudolta kääntää. Hidashan se on – näinhän minä eilisessä kirjoituksessa totesinkin. Toiseen lähtöön Dani ei enää lähtenyt mukaan vaan jäi treenailemaan 72 litraisella Flarella ja 4,5 m2:lla – hyvin on tasapaino kehittynyt pojalla!

Toinen lähtö – tuuli oli heikentynyt hiukan. Satunnaisia aika kivoja puuskia välillä tuli. Sain hyvän startin ja johtopaikan. Ennen isoa saarta osa porukasta sai jonkin aivan oudon nosteen ja meni ohitseni. Isolla saarella Seppo ensimmäisenä, Veka kannoilla ja sitten Jape (kaikki kolme 12,2 m2 – 12,5 m2 purjeilla). Pikkusaarelle mentäessä laitoin taas pumppukoneen käyntiin ja ensin poimin Japen kiinni ja ohi, seuraavaksi Veka kiinni pikkusaaren kohdalla ja uhkarohkeasti saaren ja Vekan välistä pläkäalueen läpi vauhdilla ja ohitse. Seppo menikin aivan omia menojaan. Sain hyvän etumatkan Vekaan ja Japeen, mutta tuulen heikettyä, molemmat ottivat minut melkein kiinni viimeisten poijujen osuuksille siirryttäessä. Onneksi molemmilla meni paljon aikaa jiipeissä, joten turvallisesti tulin maaliin toisena ja tämän päivän kisan kakkosena.

Mielestäni kokeilu oli onnistunut isolla evällä. Seuraavaksi pitää testata evää ja 9,5 m2 ja se tapahtuu joko huomenna Haminassa tai sitten kisa-aamuna lauantaina. Kiitokset Sepolle, ettei hän valinnut laudakseen pyöreäpohjaista vaan lähti kisaan Raceboardvälineillä.

Hyvä päivä!!!

Starboardin Phantomista juttua hallitsevan maailmanmestarin kertomana:

http://www.star-board.com/2008/pages/news/news.php?readmore=379


Toiminnot

Information

2 responses

27 06 2008
Jouko Arvo

Moro Juha jälleen!

Kiitoksia ohjeista tuon RB-rätin suhteen! Olen rikannut tuota rättiä kahdella tavalla.Camberit heti aluksi paikoilleen ja sitten purjeen kiristys,sekä myös siten, että kiristän purjeen alaliikin melkein ”heftiin”, kiinnitän puomin ja kirin hiukan takaa, ja painan sitten camberit paikoilleen.(vrt. Northin Warpit ja Severnet).
Kumpaa tapaa pitäisit ”suositeltavampana”?
Näyttää tosi hyvältä tuo evän profiili ja kulma tuohon laudan perään nähden!!!Miten vahvat rakenteet mahtaa sitten olla tuon Starboardin takapäässä eväboksin kohdalla, sillä korkeassa aallokossa ja kovassa kelissä iso ”puukko” vääntää aika miehekkäästi.(Onhan evä tosin ”läpipultattu” joten rasitus jakaantuu koko laudan peräpäähän) Tulee mieleen yksi ”kiva”(lue PA..A!!) kokemus täältä kotirannoilta, kun syyskylmällä kohtalaisen kovassa kelissä kokeilin ”misukkaan ” Concrete Waven isoa ”puukkoa”! Spinnasin poikittain vasten isoa aaltoa ja koko eväboksi lähti ”lomalle” Perämeren pohjaan!Tuli lähes kahden kilsan uinti-/kelluntamatka rantaan ja hässäkässä irronnut riki löytyi rantaan ajautuneena vasta seuraavana päivänä!!!Tosin eihän noita suuria ”puukkoja” RB:ssä tarvi kuin juuri mainitsemillasi kevyillä tuulilla.

Tsemppiä ja menestystä Sinulle ja Danielille viikonlopun skaboihin!!!

Jouko

27 06 2008
blinifin6

Moi Jouko!

Purjeen valmistaja antaa ohjeet niin, että laitat ensin maston camberien kourien läpi ja kiristät alhaalta. Tuo toinen systeemi voi rikkoa camberit. Itse käytän vielä varmuuden vuoksi liimakouria camberien ympärillä ja sitten työnnän maston camberien läpi.

Kiitos tsempeistä. Harmi ettet päässyt mukaan. Kanssasi on kiva skabata!

Nyt lähdetään Haminaan…moiiii….

Juha

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: