Kisaraportti Severne Ranking kisoista

Kuvassa Daniel Blinnikka Kalajoella 8,5m2:lla Severnen Overdrivellä ja ProKids Formulalla, tänään tiistaina 14 vuotta. Kuvasi Hanna Rautio.

Severne Ranking 2008 Kalajoki 6.-8.6.2008

Formula Funboard luokan 2. rankingkilpailu

Raceboard luokan 1. rankingkilpailu

Kalajoella järjestettiin hyvissä olosuhteissa Formula Funboard luokan 2. rankingkilpailu sekä sulassa sovussa Raceboard luokan 1. rankingkilpailu. Kallan Purjehtijoiden pieni kisaorganisaatio onnistui vaativasta tehtävästä kiitettävästi . Kaiken kaikkiaan 29 kilpailijaa oli matkannut pohjoiseen mitelläkseen molempien luokkien paremmuudesta. Formuloissa oli osanottajia 18 ja luokka jakaantui kahteen osaan: Yleiseen luokkaan ja Formula Start ja Experience luokkaan. Naisia oli mukana 2. Formula Start luokka on hyvä ensiaskel Formula luokkaan, sillä siinä ajetaan normaalin 2 kierroksen sijaan pelkästään 1 kierros. Näin kaikilla on mahdollisuus keritä maaliin maksimiajan puitteissa.

Raceboard luokassa oli kisaajia 11. Luokassa ajetaan kölillisillä noin 370 – 380 cm pitkillä ratalaudoilla. Luokka jakaantuu Suomen Raceboard sääntöjen mukaan kansainvälisesti hyväksyttyyn 9,5 m2 luokkaan, jossa ajetaan maksimissaan 9,5 m2 purjeilla sekä Raceboard Avoimeen luokkaan, jossa purjerajoituksia ei ole. Yleensä tässä luokassa ajetaan isoilla peräti 12,5 m2 purjeilla. Tämä luokka on Suomen heikkotuulisiin olosuhteisiin tehty luokka. Pitkä kilpailumatka Kalajoelle oli selvästi verottanut osallistujamäärää, sillä odotettuun 40 kilpailijan osallistujamäärään ei päästy.

Formuloiden 1. ranking kilpailu pidettiin pari viikkoa sitten Espoon Melstenissä ja jo tämä kilpailu osoitti sen, että kilpailukaudesta tulee mielenkiintoinen ja uusia nimiä tulee näkymään sekä osallistujaluettelossa että palkintopallisijoilla eikä tämäkään kilpailu tehnyt asiassa poikkeusta.

Perjantaina ajettiin lähes 15 m/s myrskyssä Kalajoen upeiden hiekkasärkkien edustalla harjoituslähtöjä kaksi kappaletta. Muutamia urheita myrskyn metsästäjiä uskaltautui lähtölinjalle. Formulat ja Raceboardit starttasivat yhtä aikaa. Turun oma legendaarinen purjelautailija Ari Sarkakallio oli suorittamassa comebackia muutaman vuoden kisatauon jälkeen ja antoi hyvän vastuksen Rautio Sports tiimin Antti Lipastille. Lipasti tuli maaliin ensimmäisenä juuri ennen Sarkakalliota. Kolmantena saapui maaliin Raceboard luokan ensimmäinen edustaja Juha Blinnikka uudella kölillisellä Starboardin Phantom laudallaan ja 9,5m2 Raceboard purjeella. Päivän toinen harjoituslähtö oli vieläkin kovatuulisempi kuin ensimmäinen ja ensimmäisen lähdön voittanut Antti Lipasti jätti tämän lähdön väliin loukattuaan polvensa rajussa puuskassa ensimmäisen lähdön sivutuuliosuudella. Turkulaiset isot miehet Ari Sarkakallio ja Ari Oksa ottivat toisessa lähdössä hyvän startin ja Oksa olikin ylämerkillä ensimmäisenä. Alaspäin tultaessa Blinnikka tykitti sisäkautta ohitse ja tuli jiippipoijulle ensimmäisenä. Hän pitikin johtopaikan loppuun saakka ennen formuloita. Mutta harjoituslähdöt olivat harjoituslähtöjä ja kova koitos olikin edessä vasta lauantaina ja sunnuntaina.

Lauantai aamu valkeni kevyessä tuulessa. Kipparikokous klo 10. Kalajoen kauhukakara Oskari Pääkkönen kertoi kipparikokouksessa tärkeimmät tiedot tulevasta kilpailusta ja jätti kilpailupäällikön ominaisuuden saman tien Kallan Purjehtijoiden kokeneelle kivikasvoiselle kilpailupäällikölle Lasse Kärjälle ja osallistui itse kisaan.

Raceboard luokka lähetettiin rata-alueelle ennen formuloita. Kisa-alueella ei tuullut tarpeeksi formuloille, joille minimituulivaatimus on 3,7 m/s eli plaanattavat olosuhteet isoilla purjeilla. Raceboard luokassa tuuliraja on alhaisempi eli kisaan lähdetään jo 1-2 m/s tuulessa, mutta järjestäjien tulisi keskeyttää lähtö, jos eteneminen onnistuu ainoastaan pumppaamalla. Järjestäjät päättivät ajattaa 2 lähtöä Back to Back.

Ensimmäinen lähtö, tuulta 4 – 5 m/s. Startti osoitti jo sen, että isoilla purjeilla tullaan tänään hankkimaan ensimmäiset sijat. Nousukulma krysseillä on parempi isommilla purjeilla, sillä plaanikynnys ylittyy nopeammin kuin pienemmillä purjeilla ja samalla vääntöä saadaan enemmän kölille. Ensimmäisen lähdön voitti kokonaiskilpailussa Kotkan Pursiseuran edustaja Tero Toivonen F2:n laudallaan ja 12,5 m2 Tushinghamin purjeellaan ennen Juha Blinnikkaa (Kotkan Pursiseura / Rautio Sports Team ), joka kilpailee 9,5 m2 luokassa. Toisessa lähtöön tuuli nousi hieman päätyen noin 5-6 m/s. Lähtöasetelmat olivat samat paitsi, että 9,5 m2 luokan kilpailijat nousivat lähemmäs avoimen luokan kilpailijoita. Juha Blinnikka voitti kokonaiskilpailun lähdön ennen Tero Toivosta. Uusi Starboardin Phantom näyttää toimivan heti paremmin tuulen noustessa 5 m/s. Lautaa ei ajetakaan yhtä kantillaan kuin kilpailijoitaan Fanatic Catia ja F2:a. Avotuuliosuudet kulkevat Phantomilla paremmin isomman ”perätilavuuden” ansiosta.

Ruokatauko ja uudestaan vesille. Tällä kertaa formulat myös vesille. Tuulta ei riittänytkään sittenkään formuloille, joten heille lykkäysviiri ylös ja Raceboardit radalle. Tuuli oli taas laskenut päätyen noin 4 m/s. Isot purjeet jylläsivät ensimmäisillä sijoilla. Tero Toivonen vei lähtövoiton ennen Kalajoen omaa konkaria Jouko Arvoa ja vantaalaista Juha Blinnikkaa. Päivän neljäs lähtö otettiin heti kolmannen lähdön jälkeen. Tero Toivonen nappasi päivän kolmannen lähtövoiton ennen Blinnikkaa. Kotkan Pursiseuralla siis oli kummassakin Raceboard luokassa johtoasemat ensimmäisen päivän jälkeen.

Raceboard luokan saavuttua rantaan merellä tuuli nousi ja Formulat lähetettiin vesille. Koko viikon Kalajoella treenannut Antti Lipasti starttasi paapuurilla ja vähän ennen ylämerkkiä ohitti Sami Mattssonin sillä seurauksella, että Sami ajautui ylämerkkiä päin ja laudan peräevä tarttui poijun naruun kiinni, eikä suostunut irtautumaan ennen kuin Sami oli suorittanut sukellukset laudalta veteen. Tuuli oli tasainen 5 m/s, joka ei riittänyt isommille kilpailijoille, esim. Sarkakallio ja Oksa joutuivat keskeyttämään. Maaliin tuli ensimmäisenä Lipasti ennen Samuli Järvistä. Järvisen jälkeen maaliin tuli kolmantena Thomas Sundell. Toista lähtöä ei enää yritetty Formuloissa lauantaina.

Sunnuntaina tuulitiedot annettiin hieman alakanttiin ja jotkut kilpailijat yllättyivät tuulen voimakkuudesta. Tuuli oli parhaimmillaan vähän yli 10 m/s. Kaikki luokat lähetettiin radalle odottamaan vuoroaan. Formulat starttasivat ensin. Viiden minuutin kulutta Formuloista starttasi Raceboard. Lipasti jatkoi paapuurilla starttaamistaan ja taktiikka puri, sillä ensimmäisellä kryssillä paapuurilla starttaavat mahdollisesti pääsivät ylämerkille yhdellä vendalla ellei layline arvio heittänyt. Lipasti otti toisen lähtövoiton ennen Sarkakalliota ja Samuli Järvistä. Sarkakallion comeback oli siis tosiasia. Sarkakalliohan on ollut tunnettu kovantuulen taidoistaan ja isoilla purjeilla ajamisestaan. Sekä Sarkakallio että Lipasti ajoivat 11m2 purjeilla. Järvinen ajoi tutulla ja turvallisella 10,7 Neil Prydellä.

Raceboardissa asetelmat muuttuivat tuulen noustua. Juha Blinnikka jatkoi ajamistaan uudella Starboardin 9,5 m2 Raceboard purjeellaan ja otti helpon voiton ennen lauantain johtoasemassa olevaa Toivosta.

Sunnuntain toinen lähtö ja Formulat: Sarkakallio vei voiton ennen toiseksi tullutta Samuli Järvistä ja kolmanneksi tullutta Markus Huhtista. Antti Lipasti jätettiin neljänneksi.

Raceboardissa Blinnikka jatkoi kovan tuulen huumaa ja voitti sunnuntain toisen lähdönkin ennen Toivosta.

Nopea tauko rannassa ja uudestaan vesille. Formuloissa Samuli Järvinen jatkoi tasaista ja varmaa ajamistaan ja voitti jälleen lähdön. Sarkakallio nappasi toisen tilan ja kolmantena maaliin tuli Markus Huhtinen. Neljäs oli Oskari Pääkkönen ja viides oli Antti Lipasti. Lipastin laylinearviot menivät mönkään, sillä hän joutui molemmilla vastatuuliosuuksilla heittämään aivan yläpoijun tuntumassa yhdet ylimääräiset vendat, jotka hän tekikin nopeasti jiipaten paikallaan, mutta menettäen kuitenkin muutaman sijan, eikä kärkitaisteluun ollut mahdollisuutta.

Raceboardissa Blinnikan voittokulku jatkui. Phantom toimi kuin junan vessa – nopeasti, liukkaasti ja varmasti. Jälleen lähtövoitto Blinnikalle reilulla johdolla ennen Toivosta.

Viimeinen lähtö. Kaikki paitsi Huhtinen starttasivat paapuurilla. Sarkakallio otti parhaimman lähdön, mutta varmasti lähdöt ajanut Samuli Järvinen otti jälleen voiton ja ratkaisi samalla Formuloiden kokonaiskilpailun ykköstilan…ensimmäistä kertaa hänen surffiurallaan! Onnea Sampalle!!!

Raceboardissa Blinnikka otti viimeisessä lähdössä kaikista selvimmän voiton ja lähdön jälkeen hypytti 380 cm pitkää lautaansa ilmaan useammankin kerran voittonsa kunniaksi.

Kilpailun järjestäjät olivat saaneet kilpailun sponsoreilta hienot palkinnot ja palkintopöytä oli kaunista katsottavaa.

Suuret kiitokset järjestäjille. Ensi vuonna uudestaan!

Kirjasi

Juha Blinnikka

Fin-6

Tulokset:

http://www.rautio.fi/sports/index2.php?sivu=news.php


Mainokset

12 responses

10 06 2008
blinifin6

Hei kävijät ja Kalajoen kisaajat!

Jos näette raportissani virheellisyyksiä, niin kommentoikaa ja korjatkaa. Olen kirjannut erityisesti Formula puolen kisan tapahtumat kisailijoiden kertomusten mukaan. Olen pahoillani, jos virheellisyyksiä ilmenee! Kiitos!

10 06 2008
haq

Millaisilla purjeilla ajoivat nuo 15 m/s formulalähdöt?

11 06 2008
blinifin6

Haq: Jos tarkoitat harjoituslähtöjä niin taisi olla isojen miesten kohdalla kympin pintaan purjeet. Oksa+Sarka?!

11 06 2008
jarno

Antilla oli 10.0 severne Code Red ja Sarkalla 11.0 Gaastra Vapor. Kummatkin vakuuttivat että purje kyllä kesti keliä (ja kuulemma uskomattomasti) mutta mies väsyi…

11 06 2008
Samppa Fin 133

Moro Blini.
Sunnuntain eka lähtö meni näin: Antti, Sarka, Tomas, mä, Markus…

11 06 2008
blinifin6

Hei Samppa FIN 133: Kiitos korjauksesta ja onnittelut kuninkuusluokan voitosta!

11 06 2008
oskarifin46

sunnuntaina ajoin kaksi eka lähtöä 10,7 trimmi ei ollut hyvä joten virheitä alkoi tuleen ja paljon ,layline virheitä ja uimista.
onneksi oli autossa 10m2 myrskypurje ja nyt pysyin pystössä vaikka layline virheet jatkuivat ,vauhti oli hyvä, mutta sillä ei saa hyviä tuloksia, jos tekee käännökset liian aikaisin.
ei ollut minun viikonloppu!

Blini voitti sunnuntaina lähtöjä todella selvällä erolla.
Samppa voitti uransa ensimmäisen ranking lähdön ja sama virheettömän varma ajo kruunasi ensimmäinen ranking voiton.

hyvä samppa ja juha!

11 06 2008
blinifin6

Kiitos Oskari kommentistasi! Oli hienoa katsoa kovaa menoasi formulalla. Yyterin SM:ssä päästään taas kisaamaan toisiamme vastaan! =)

Blini

12 06 2008
Oxa/fin999

hag: Mä ainakin ajoin kaikki lähdöt 11m2 purjeella. Perjantain harjoituksissa sillä pystyi kyl viel kryssimään mut alaspäin oli pelkkää survivaivöriä. Takajalkaa ei pystynyt/uskaltanut pitää chicken strapissa vaan suojan puolen taka-lenkin vieressä. Sit keula vaan alaspäin ja toivoi et jos kaatuu niin ei kuole tai jos jää henkiin ettei kaik kamat hajois. Varsinaisessa kisassa 11 oli hyvä valinta. Toimi joka suuntaan.

12 06 2008
blinifin6

=) OXA-RULES! BTW…junnujen tekemä ”Making Hot In Navigare” -elokuva Kalajoelta on menossa tuotantoon ja julkiseen levitykseen. Siinä pääosissa esiintyy Turun oma lahkeeton märkäpukumies – ”miesten mies”. Siitä on myös suunnitteilla alle 18-v. suunnattu opetusvideo. 😉

13 06 2008
Oxa/fin999

Kerro Juha pojille terveisiä, ja toivottavasti mulla oli edes jotain päällä niis kuvissa. Vaik noh eipä tuo haittaa, sen verran komee kaveri oon vähis vaatteis(Ninan kommentti)

13 06 2008
blinifin6

Jep Jep! Ninalla on hyvä maku! (hiustyylin suhteen) =)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: